Mio S305: óók niet voor herhaling vatbaar?

Submitted by Jochus on Wed, 15/12/2010 - 23:46 | Posted in: Lifetime

Enkele weken geleden, heb ik besloten om de GPS van Sofie eens te upgraden. Ze had 1 jaar het recht om gratis kaartupdates te ontvangen. GPS toestel was aangekocht december 2009, dus ik moest mij nog haasten om snel de laatste updates binnen te trekken. Sofie heeft een Mio S305. Klein, compact toestel ... met toch wat krachtige functies.

Het begint eigenlijk al slecht bij de software om de GPS te updaten. Ik had al vrij snel door dat de software die ik nodig had, Mio Desktop noemde, maar ik kon gewoon weg nergens een downloadlink vinden op de Mio website. Ik kon wel van alles bestellen, maar ik kon écht nergens de software terug vinden.
Uiteindelijk heeft Sofie mij dan het doosje van de GPS gegeven, met daarin de DVD en dan kon ik eindelijk de Mio Desktop application installeren. Na een vrij ingewikkelde procedure was de Desktop applicatie ook geupgrade, en na een nog meer ingewikkelde procedure, was de software op de GPS geupgrade.

Eindelijk, ik kon beginnen met de upgrade van kaarten. Die ging vrij gemakkelijk en al snel kon ik het upgrade proces afhandelen en de GPS terug aan Sofie bezorgen.
Na enkele dagen wist Sofie mij echter het volgende te vertellen:

  • a) ... haar flitspalen werden niet meer vermeld
  • b) ... er was een probleem met de maximumsnelheid. Als je over de maximumsnelheid ging, kreeg je vroeger direct een signaal. Nu duurt het tot je minstens 5 km/u rapper rijdt dan de toegelaten snelheid.

Verder waren er nog een paar andere functies bijgekomen, waar ze wel erg tevreden was.

Goed, ik mocht dus beginnen uitzoeken waarom problemen a) en b) waren opgedoken. En ik moet zeggen: als IT'er vond ik het een grote miserie. Ik snapte niet veel van de complexe structuur van abonnementen. Het zit namelijk zo: bij aankoop van de GPS kreeg Sofie een abonnement er gratis bij dat haar recht gaf op 1 jaar flitsplaatsen-vermelding. Dat abonnement was nog steeds geldig, want ik zag het in de Mio Desktop applicatie, maar het abonnement was niet aanwezig op het toestel. Na wat Google werk, moest ik het abonnement vernieuwen, zodat het ook terug op de GPS kwam. Ja, goed, geen probleem, daarvoor heb je een product key nodig. Alles afgezocht (maar écht ALLES!),... geen product key te vinden. Niet op de DVD, niet in het doosje, niet op het toestel.

Ik ben dan langs geweest in een GPS winkel, en die wisten ook niet wat de product key voor mijn flitspalen abonnement was. Ik kreeg het support telefoonnummer van Mio in mijn handen geduwd, en was dus aangewezen om Mio te bellen. 's Avonds thuisgekomen en vervolgens direct gebeld. Gans de reutemeteut uitgelegd, maar de conclusie was: Meneer, normaal gezien zou u uw flitspalenabonnement nog steeds moeten hebben. Ja niet dus eh? ... Na wat gepush, kreeg ik een nieuwe product key (eindelijk! nu had ik tenminste een key ...). Even later probeerde ik met die product key het abonnement te vernieuwen. De key was geldig, maar de flitspalen kwamen er niet op. Ondertussen waren we na 17u30, en kon ik niemand meer bereiken bij Mio...

Volgende dag: teruggebeld (ik laat niet met mij sollen) en reclameer dus dat ik nog steeds geen flitspalen heb. Een andere persoon wist mij nu te zeggen dat er iets op de server moest aangepast worden (what the ...?) en dat het nu zou gaan. Dusja, ik gans de procedure opnieuw doorlopen, maar geen succes. Geen abonnement er bij...

Dussssss ... nog maar eens gebeld. Een 3e persoon wist mij nu te zeggen dat ik mijn kaarten eens moest verwijderen en herinstalleren. Ik antwoordde dat ik dat compleet absurd vond dat ik alle kaarten moet verwijderen, om dan toch maar het abonnement te activeren? Goed, zo gezegd, zo gedaan ... maar ... geen succes (hoe kon het ook anders?)

Dussssss ... nog maar eens gebeld. Een 4e persoon wist mij nu te zeggen dat:

  • er een configuratie ergens op de Mio server niet goed stond
  • ik 24u niet aan de GPS mocht komen
  • ik alle kaarten moest verwijderen
  • ik alle kaarten terug moest installeren

Hoe gek klinkt dat? Gek ja :-) ... Maar goed, die 4e persoon was er heilig van overtuigd dat dit zou werken, dus Jochen probeert dat.

Wat blijkt nu? Sinds de 4e persoon is het abonnement eindelijk vernieuwd! Ik kan het technisch niet verklaren waarom het werkt, maar het werkt! :-)

Ik heb dan uiteindelijk nog eens moeten terug bellen voor probleem b) (dat probleem werd ook maar iedere keer genegeerd toen ik er over begon). De conclusie volgens Mio? Het is een feature, en geen bug in de software ...

Conclusie

Geen idee of ik mij nog een Mio zou aanschaffen. Het toestel werkt op zich wel perfect, is vlot te bedienen en is vrij compact. Maar de upgrades en support die je er bij krijgt zijn helemaal niet van de poes. Als IT'er had ik het al moeilijk om alle stappen te doorlopen. Ik vraag mij af wat een computer-leek hiermee doet ... ?

Een duidelijk #fail voor mij ...

Comments

Submitted by CyCo on Thu, 16/12/2010 - 13:04
 

Het is volgens mij net dergelijke miserie die mensen ertoe aanzet om hun kaarten er illegaal op te zetten ipv. via een legaal abonnement.

Ik moet nu ook wel zeggen dat ik b) geen probleem vind. Zeker dat dat oorspronkelijk wel zo was? Bij TomTom bijvoorbeeld kleurt uw snelheid ook pas rood als je meer dan 5km/u te snel rijdt. Het is pas vanaf die snelheid dat je ook boetes kan krijgen als je geflitst wordt ;)

Submitted by Jochus on Thu, 16/12/2010 - 13:51
 

Over probleem B), klopt, het is idd ook vanaf 5km/u dat hij in het rood gaat bij een TomTom. Maar volgens Sofie was dat vroeger niet zo, en ze vroeg mij of ik dat terug kan brengen zoals het vroeger was.

Ik vind dat zoiets manueel moet instelbaar zijn: "Verwittig mij als ik X km/u te snel rij" ( X is dan een getal dat je zelf kan instellen )

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Full HTML

  • Lines and paragraphs break automatically.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • You can enable syntax highlighting of source code with the following tags: <code>, <blockcode>, <bash>, <cpp>, <css>, <html5>, <java>, <javascript>, <php>, <sql>, <xml>. The supported tag styles are: <foo>, [foo].
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.